Hoe werkt een laadpaal?
De werking van een laadpaal, van A tot Z
Elektrisch rijden en elektrische laadstations zijn de toekomst. Ook voor bedrijven en kantoren is het installeren van een laadpaal een interessante optie (en vanaf 1 januari 2025 zelfs verplicht bij parkings met meer dan 10 plaatsen).
Maar hoe werkt een laadpaal? Wat is het verschil tussen gewoon laden en snelladen? En hoe maken je werknemers en klanten gebruik van jouw laadinstallatie? Ontdek alles over de werking van laadpalen hieronder.
Zit je toch nog met vragen na het lezen? Contacteer ons gerust, we helpen je graag verder.
Wat is een laadpaal?
Voor we uitleggen hoe een laadpaal werkt, bekijken we eerst wat laadpalen precies zijn. Elektrische auto’s of EV’s hebben een oplaadbare accu en een stroomomvormer aan boord. Zo passen ze de wisselstroom (AC) van het elektriciteitsnet aan naar gelijkstroom (DC), die wordt opgeslagen in de batterij. Die levert energie voor het rijden, de lichten en andere elektronica.
Een laadpaal is met andere woorden een soort stopcontact, waarmee je je elektrische auto oplaadt, net zoals je je smartphone of laptop oplaadt. Dergelijke laadstations bevinden zich op een paal of aan de muur. In dat laatste geval spreken we van een ‘wallbox’, die we voor het gemak meenemen onder de noemer laadpalen.
Hoe laad je een elektrische auto op?
Je elektrische wagen verbruikt energie uit de batterij, die regelmatig opgeladen moet worden. Daarvoor doorloop je een eenvoudig stappenplan.
- Verbind je auto met de laadpaal. Daarvoor gebruik je de vaste laadkabel aan de laadpaal of een losse laadkabel die je steeds in je auto bewaart.
- Indien de kabel correct is aangesloten, begint de auto bij een privélaadpaal onmiddellijk op te laden. Bij een publieke laadinstallatie, bijvoorbeeld een laadpaal bij een bedrijf, scan je eerst je laadpas of QR-code.
- Is je auto opgeladen? Scan opnieuw je laadpas bij een publiek laadstation en koppel de kabel terug af. De elektriciteitskosten krijg je automatisch aangerekend.
Gewoon laden of snelladen?
Gewoon laden betekent opladen aan een normale snelheid, snelladen doe je met een grotere en duurdere gelijkstroomlader. Gewoon laden is de perfecte optie wanneer je je auto langere tijd niet nodig hebt, bijvoorbeeld overdag tijdens het werken op kantoor. Je auto volledig gewoon laden duurt enkele uren, afhankelijk van verschillende factoren zoals de sterkte van het net, de capaciteit van het laadstation en de capaciteit van de wagen.
Snelladen is enkel nodig wanneer je langere afstanden aflegt dan mogelijk met een volgeladen batterij. Denk bijvoorbeeld aan een vakantietrip. Dan stop je best regelmatig aan een snellader voor een korte oplaadbeurt. Op 20 à 40 minuten is je accu weer 80% gevuld. Daarna vertraagt het opladen, langer blijven hangen is dus niet efficiënt.
Snelladen is heel wat duurder dan gewoon laden. Gelukkig is het voor dagelijks gebruik bijna nooit nodig. Tenzij je regelmatig ver reist met je elektrische wagen, is gewoon laden ideaal voor jouw behoeften.
Met of zonder vaste kabel?
Er zijn verschillende soorten laadpalen. Privélaadpalen zijn enkel toegankelijk voor de eigenaar en hebben meestal een vaste kabel. Publieke laadpalen kunnen dan weer door iedereen gebruikt worden met een elektrische wagen en een eigen laadkabel.
Voor een goede werking van jouw laadpaal is de keuze tussen een installatie met of zonder vaste kabel dus belangrijk. Maar welk type kies je wanneer je een laadpaal laat plaatsen aan jouw bedrijf? Daarvoor weeg je de verschillende voordelen en nadelen hieronder af.
Met vaste kabel
- iets duurder
- eenvoudiger in gebruik
- minder risico om kabel kwijt te geraken
Zonder vaste kabel
- goedkoper
- kans bestaat dat je je kabel vergeet
- minder risico op schade en vandalisme
Werking van een laadpaal: wat is het nut van een laadpas?
Met een laadpas, meestal ook beschikbaar als app op je smartphone, identificeert een bestuurder zich aan een laadpaal. Zo weet de energieleverancier aan wie hij de elektriciteit moet factureren. Maar voor de laadinstallatie aan jouw bedrijf bepaal jij via je dashboard of app wie hoeveel betaalt voor het opladen. Overweeg bijvoorbeeld volgende opties:
- Gratis opladen voor medewerkers
- Voordelige tarieven voor bezoekers of klanten
- Maak je laadpalen (semi-)publiek om extra inkomsten te genereren
Hoe werkt een laadpaal met dynamic load balancing?
Dynamic load balancing of slim laden beschermt je elektriciteitsnetwerk tegen overbelasting. Slimme laadpalen zorgen ervoor dat elektrische wagens op piekmomenten langzamer laden en net sneller wanneer er voldoende capaciteit is. Naast het andere energieverbruik houden ze vaak rekening met de productie van je zonnepanelen, die goedkopere en duurzamere stroom opwekken, en met eventuele lagere tarieven.
Alle laadpalen in ons assortiment werken met dynamic load balancing. Alfen laadpalen zorgen voor balans in je energieverbruik, Smappee laadpalen communiceren ook met je zonnepanelen.
Maes Laadpalen, het antwoord op al jouw laadpaalvragen
Overweeg je een laadpaal te kopen of een installateur van laadpalen te engageren? Onze business developer Maxim zet je (elektrisch) op weg. Hij bespreekt jouw wensen en analyseert de mogelijkheden. Zo vinden we samen de ideale laadoplossing voor jouw bedrijf. Neem vrijblijvend contact op en plan een plaatsbezoek in.